Szkolenia rad pedagogicznych i JST - płatne, online/stacjonarne.
Istnieje możliwość łączenia tematów i prowadzenia w parach
Kontakt (bezpośrednio w oddziałach) lub
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 17 85 340 97 w. 36
TEMAT |
ZAKRES TREŚCI |
PROWADZĄCY |
Obowiązujące akty prawne dotyczące kształcenia obywateli Ukrainy |
Przegląd i analiza podstaw prawnych dotyczących problematyki kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy |
L. Morąg |
Prawo oświatowe w praktyce - praca z uczniem z Ukrainy |
Analiza aktów prawnych dotyczących kształcenia i wychowania dzieci z Ukrainy w polskim systemie edukacji |
M. Blicharska |
Uczeń cudzoziemski w polskim systemie oświaty |
Obowiązujące akty prawne dotyczące przyjmowania uczniów cudzoziemskich, tworzenia oddziałów przygotowawczych, kształcenia w polskiej szkole, w tym: jak uczyć dzieci i młodzież z Ukrainy. |
B. Perenc |
Prawo humanitarne - edukacja dla pokoju i zapobiegania konfliktom |
Konteksty edukacji globalnej II. Edukacja globalna a edukacja na rzecz pokoju III. Edukacja globalna na rzecz zapobiegania konfliktom IV. Edukacja globalna na rzecz bezpieczeństwa — prawo humanitarne |
M. Podolak |
Podstawy podstaw języka ukraińskiego - szczególnie przydatne w pierwszych kontaktach z uczniem pochodzącym z Ukrainy |
Alfabet; fonetyka (wymowa); elementarna fleksja (odmiana wyrazów); zakresy tematyczne: zwroty grzecznościowe, samopoczucie, potrzeby, rodzina, pogoda, nauka. |
A. Smołyńczak-Bagińska |
Migracje/uchodźctwo jako wyzwanie dla polskiego systemu edukacji a współczesne konteksty kulturowe |
Współczesne kryzysy migracyjne; nowe zadania szkoły; kategorie migrantów; różnice kulturowe w funkcjonowaniu uczniów; wymiary i problemy integracji społecznej; procesy akulturacji; dzieci wojny a doświadczenia uchodźctwa |
R. Zych |
Sytuacja trudna, kryzysowa, traumatyczna |
Charakterystyki, sposoby reagowania w danej sytuacji, sposoby udzielania pomocy. |
B. Cebula |
Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczących się |
Adaptacyjna i destrukcyjna rola lęku w rozwoju dzieci; wpływ poczucia bezpieczeństwa ucznia na jakość procesu uczenia się; rozwijanie kompetencji emocjonalno- społecznych uczniów szansą na przezwyciężenie lęku u dzieci |
D. Mech-Kuchcińska |
Organizacja adaptacji ucznia z Ukrainy w szkole i w zespole klasowym |
Dlaczego powrót do szkoły jest bardzo ważny dla uczniów z Ukrainy? Czy każde dziecko przyniesie ze sobą traumę wojny? Jak przygotować klasę na nowe koleżanki i kolegów? Skąd czerpać informacje o Ukrainie? Jak i o czym rozmawiać z dzieckiem nieznającym języka polskiego? Których tematów unikać w rozmowie z dzieckiem, na co zwracać uwagę polskim uczniom? |
J. Majewska-Lasek |
Podstawowe prawa człowieka – jak uczyć o prawach człowieka |
Elementarne prawa człowieka/jednostki. Jednostka wobec grupy. Przykładowe scenariusze na lekcje i spotkania dla dorosłych. |
D. Miziołek |
Jak uczyć o uchodźcach, migrantach, cudzoziemcach – inni – „obcy” – ludzie” (inny – ale nie obcy) |
Kto to jest uchodźca. Ochrona uchodźców. Uchodźcy a prawo. Różnice kulturowe i szkoła. |
D. Miziołek |
Uchodźcy i cudzoziemcy w szkole polskiej |
Psychologiczne skutki uchodźctwa i wpływ migracji na rozwój dziecka, procesy grupowe występujące na styku grup i kultur. Wpływ kultury na zachowania człowieka. |
D. Miziołek |
Propozycje narzędzi i pomocy dydaktycznych do pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniem cudzoziemskim |
Diagnoza sytuacji uczniów; wsparcie i pomoc w sytuacji pracy z dzieckiem cudzoziemskim. |
D. Miziołek |
Stereotypy. Rola języka w kształtowaniu postaw tolerancji u dzieci i młodzieży |
Język i komunikacja; mechanizmy językowe, stereotypy środowiskowe, kulturowe, religijne. |
D. Miziołek |
Tolerancja wobec odmienności kulturowej. Zadania nauczycieli i szkoły. |
Odmienność a obcość; wielokulturowość, międzykulturowość; szkoła a odmienność kulturowa uczniów. |
D. Miziołek |
Trauma w życiu dziecka |
Troska o powrót do zdrowia i dalszy rozwój dziecka i nastolatka po przeżytej traumie. Dostarczenie informacji dotyczących specyfiki procesów emocjonalnych, charakterystyki sytuacji trudnej, kryzysowej, stresu pourazowego oraz sposobów reagowania. |
B. Cebula |
Jak komunikować się i wspierać dziecko przybywające z Ukrainy; edukacja międzykulturowa |
Strategie akulturacji, aktywna tolerancja, wrażliwość kulturowa, przeciwdziałanie stereotypom. Jak wspólnie z klasą wspierać „innego/inną” w klasie? |
A. Smołyńczak-Bagińska |
Jak mądrze wprowadzać dziecko w wirtualną sieć? |
Podstawowa wiedza na temat bezpiecznego wprowadzania dziecka w świat cyfrowy; zasady, względy zdrowotne, szanse i zagrożenia. |
P. Ożarski |
Budowanie właściwych relacji i pozytywnego klimatu w szkole |
Czynniki tworzące klimat szkoły, zasady planowania i realizowania działań w obszarze budowania przyjaznego klimatu i atmosfery w szkole i klasie. |
M. Matwiej, D. Miziołek |
Współpraca z rodzicami |
Rozumienie kontekstu kulturowego w budowaniu więzi ze szkołą. Rozwiązywanie identyfikowanych problemów. |
M. Matwiej, D. Miziołek |
Projekt edukacyjny w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym - wsparcie w trudnej sytuacji związanej z wojną |
Realizacja projektu edukacyjnego w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym. Dziecko wobec wojny - wsparcie metodą projektu. |
J. Śnieżek |
Innowacyjne rozwiązania edukacyjne w pracy z uczniem z Ukrainy |
Dobre rozwiązania w pracy z uczniem z doświadczeniem migracji. Integracja ucznia cudzoziemskiego z zespołem klasowym. Inspiracje dla nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do wykorzystania w pracy z dziećmi/uczniami. |
B. Śliwiak |
Praca z dzieckiem cudzoziemskim w polskiej szkole. |
Obowiązujące akty prawne dotyczace kształcenia obywateli Ukrainy; praca z dzieckiem cudzoziemskim w polskiej szkole - metody działania, przykłady dobrych praktyk. |
B. Śliwiak, J. Śnieżek, L. Morąg |
Jak wspierać i chronić dzieci w cyfrowym świecie |
Dziecko w sieci w sieci – analiza zachowań i konsekwencje dla rozwoju, Różne formy uzależnień; techniki interwencji i działania profilaktyczne |
M. Stasieczek |
Praca nauczyciela z klasą, w której uczą się cudzoziemcy. |
Jak zadbać o integrację i przygotowanie do kształcenia dzieci cudzoziemskich w szkole; przykłady dobrych praktyk w pracy z uczniem z Ukrainy. |
B. Śliwiak |
Jak uczyć czytania i pisania w przedszkolu – propozycje zabaw |
Gotowość dziecka do nauki czytania i pisania; przykłady gier i zabaw rozwijających umiejętność czytania i pisania w przedszkolu. |
B. Śliwiak |
Komunikacja to nie tylko mowa, czyli jak komunikować się z dzieckiem niemówiącym po polsku |
Co, oprócz mowy, jest ważne w procesie komunikowania się? sposoby alternatywnej komunikacji- piktogramy, aplikacje mobilne (LetMeTalk) |
M. Bogacz |
Radzenie sobie w stresie i ze stresem |
Rola samopoznania w rozwoju zawodowym, sposoby radzenia sobie w stresie i ze stresem, rozpoznawanie i komunikowanie własnych potrzeb, emocji. |
B. Cebula |
Sytuacje trudne w klasie |
Definicje, potrzeby ucznia; sposoby reagowania ucznia; sposoby interwencji nauczyciela; czy jest możliwa naprawa zachowania? analiza przypadków. |
B. Cebula |